بیش از ۳ ماه از آغاز به کار دولت چهاردهم میگذرد و فشارها از سوی کاربران، فعالان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و رسانهها برای رفع فیلترینگ در دولت چهاردهم روز به روز شدت بیشتری میگیرد. یکی از گروههایی که این روزها بحث در مورد آنها بسیار داغ است، کاسبان فیلترینگ (فیلترشکن فروشها) هستند که از […]
بیش از ۳ ماه از آغاز به کار دولت چهاردهم میگذرد و فشارها از سوی کاربران، فعالان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و رسانهها برای رفع فیلترینگ در دولت چهاردهم روز به روز شدت بیشتری میگیرد.
یکی از گروههایی که این روزها بحث در مورد آنها بسیار داغ است، کاسبان فیلترینگ (فیلترشکن فروشها) هستند که از آنها به عنوان گروه فشار برای عدم رفع فیلترینگ یاد میشود؛ در تازهترین اظهار نظرها، محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا، در همین راستا خواستار اعلام اسامی فروشندگان فیلترشکن شده است و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم نیز از رقم گردش مالی کاسبان فیلترینگ پردهبرداری کرده است که گفته میشود حدود ۲۰ همت است.
کاسبان فیلترینگ که در سه دولت گذشته نامی از آنها برده نشد
رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی و موسس انجمن صنفی کسب و کار مجازی، در این خصوص گفت:«مافیای فروش فیلترشکن در بحث برداشته نشدن فیلترینگ خیلی اثرگذار است؛ به صورت مشهود و نامشهود مخالفت هایی برای برداشته نشدن فیلترینگ از سوی افرادی که از فیلترینگ سود میبرند شکل میگیرد و جالب است که در۳ دولت ، از دولت دوازدهم تا چهاردهم از این گروه صحبت میشود و در حالی که هویت آن ها کاملا نمایان است اما هیچکس آنها را معرفی نمیکند و یکی از گروههای فشار برای برداشته نشدن فیلترینگ هستند. »
فیلترینگ به کسبوکارهای خرد آسیب زد
الفتنسب در ادامه در خصوص تاثیرات مخربی که اجرای فیلترینگ بر کسبوکارهای فضای مجازی گذاشته است، گفت:« ما کسبوکارهایی داشتیم که در فضای شبکههای اجتماعی فعالیت میکردند و زمانی که فیلترینگ اتفاق افتاد، در درجه اول ضربهای به بدنه این کسبوکارها وارد شد و عمدتا کسبوکارهای خردی که از این فضا استفاده میکردند و زیر ۵ نفر کارمند داشتند و خدمات و کالا عرضه میکردند، آسیب دیدند.»
کسبوکارها رسمی و بزرگ یکی از اصلیترین ورودیهای خود را از دست دادند
وی در ادامه گفت:« با فیلترینگ، ضربه مستقیم به این کسبوکارها وارد شد و خیلی از آنها نتوانستند کار خود را ادامه دهند؛ همچنین کسبوکارهایی که به صورت رسمی فعالیت میکردند نیز به طور قطع طی این سالها یکی از کانالهای ورودی خود را که شبکههای اجتماعی بود، از دست دادند و از این بابت، متضرر شدند؛ ورودی کسبوکارها به همین سادگی اتفاق نمیافتد و کسب وکارها باید با استفاده از تولید محتوا و تبلیغات بتوانند کاربران را جذب کنند و مشتریان را ترغیب کنند تا از طریق شبکههای اجتماعی وارد سایت شوند و از آنجا نسبت به خرید اقدام کنند و فیلترینگ تمام تلاشهای آنها را بر باد داد. »
الفتنسب در ادامه با اشاره به اینکه با گذشت زمان و برداشته نشدن محدودیتها، فیلترشکنها وارد میدان شدند، گفت:«مردم و کسب وکارها ناگزیر به استفاده از فیلترشکنها شدند و فیلترینگ هزینه مضاعفی بر دوش کسبوکارها و مردم گذاشت و منجر به پدیدههای منفی زیادی در جامعه شد که از جمله آنها میتوان به دسترسی مردم به فیلترشکنهای مخرب اشاره کرد که مورد استفاده مردم قرار گرفت و سخت افزار آنها را آلوده کرد.»
این راه اصلا به صلاح کشور نیست
وی در ادامه گفت:« با توجه به اینکه آمارها نشان میدهد نزدیک به ۸۰ درصد از مردم به شبکههای فیلتر شده دسترسی دارند، ادامه این راه اصلا به صلاح نیست؛ شاید در یکی دوسال آینده تا ۵ سال آینده با توجه به پیشرفتهای مختلفی که در بستر اینترنت ماهوارهای اتفاق خواهد افتاد، شاهد دریافت اینترنت ماهوارهای توسط گوشیهای همراه باشیم و درآن زمان دیگر حاکمیت نقشی در کنترل شبکههای اجتماعی نخواهد داشت. »
منبع : خبرآنلاین